Zaćma a jaskra – podstawowe różnice

Wśród wielu schorzeń okulistycznych dość często można usłyszeć o zaćmie i jaskrze. Są to poważne choroby, które mogą znacznie utrudnić widzenie, a nawet doprowadzić do utraty wzroku. Dowiedz się, czym się charakteryzują i poznaj podstawowe różnice pomiędzy jaskrą a zaćmą.

Zaćma Jaskra
Przyczyna Choroba soczewki oka (zmętnienie) Uszkodzenie nerwu wzrokowego
Wiek Zwykle związane z wiekiem, rzadko w młodszym wieku Różne postacie, może wystąpić w każdym wieku
Wpływ na pole widzenia Zamazanie Zawężenie
Odwracalność Zwykle można przywrócić dobre widzenia nawet w zaawansowanych przypadkach Uszkodzenia są nieodwracalne, należy leczyć jak najwcześniej
Metody leczenia Zabieg Farmakologia (krople oczne), laser, zabiegi

Zaćma

Oko może właściwie spełniać swoje funkcje przede wszystkim dzięki soczewce, która jest przezroczysta i skupia promienia światła, co warunkuje prawidłowe, przejrzyste widzenie. Niestety w wyniku różnych czynników może dojść do jej zmętnienia. Pojawia się wtedy schorzenia nazywane zaćmą lub kataraktą. Wynika ono z utraty przezierności spowodowanej coraz mniejszą przepuszczalnością białka tworzącego soczewkę. I choć przyczyn tego zjawiska może być wiele, najczęściej występuje zaćma związana z wiekiem pacjenta. Początkowo dostrzega on zamglenie obrazu, z czasem zaś choroba może doprowadzić do całkowitej utraty wzroku. Zdarza się to jednak rzadko, ponieważ współczesna okulistyka oferuje skuteczne metody leczenia. Trzeba mieć jednak świadomość, że jedyną możliwością jest interwencja chirurgiczna.

Jaskra

Jaskra to poważna choroba, która także może doprowadzić do utraty wzroku. Jej przyczyny są jednak inne niż w przypadku zaćmy. W przebiegu schorzenia dochodzi do stopniowego zaniku nerwu wzrokowego. Następuje zaburzenie odpływu cieczy wodnistej z oka, co powoduje wzrost ciśnienia. Czasem może dochodzić do uszkodzenia nerwu wzrokowego, mimo dobrego ciśnienia wewnątrzgałkowego (jaskra normotensyjna). Przyczynia się to do zawężania pola widzenia, obniżenia ostrości wzroku i uszkodzenia nerwu wzrokowego. Niestety, w większości przypadków, zanik nerwu wzrokowego odbywa się powoli, nawet przez wiele lat, dlatego często pozostaje niezauważony, a pacjenci zbyt późno zgłaszają się na badanie jaskry. Jaskra jest chorobą, której nie da się całkowicie wyleczyć, jednak współczesna okulistyka oferuje metody pozwalające na znaczne spowolnienie lub nawet zatrzymanie procesu chorobowego na etapie jego wykrycia. Metody stosowane w leczeniu jaskry, to zarówno metody farmakologiczne, jak i leczenie operacyjne, w tym tradycyjna chirurgia i nowoczesne zabiegi laserowe.