Proste zasady, które pozwolą zadbać o wzrok podczas pracy przy komputerze

Proste zasady, które pozwolą zadbać o wzrok podczas pracy przy komputerze


Spędzanie wielu godzin dziennie przed komputerem to znak dzisiejszych czasów. Patrzymy w monitor w pracy, podczas zdalnej nauki, a także w chwilach wolnych. Niestety dość często nie zdajemy sobie sprawy, że taki tryb życia przyczynia się do problemów ze wzrokiem. Czy jest zatem jakiś sposób, aby temu zapobiec?

Osoby, które spędzają dużo czasu przed komputerem mogą cierpieć na tzw. zespół widzenia komputerowego. Jest to dokuczliwe przeciążenie oczu, wynikające z kilku czynników. Może na nie wpływać złe oświetlenie, niewłaściwe ustawienie monitora, czy też zbyt małe nawilżenie gałki ocznej, będące efektem rzadszego mrugania. Objawami wspomnianego zespołu może być niewyraźne widzenie, uczucie suchości oka, a także ból głowy. Na szczęście w pewien sposób można temu zapobiec, stosując się do poniższych wskazówek, które pozwolą zadbać o wzrok podczas pracy przy komputerze.

Ustawienie monitora

Ustawienie monitora ma kluczowe znaczenie dla naszego wzroku. Optymalna odległość monitora od oczu to ok. 50-70 cm. Dobrze jest jeśli jest on pochylony pod kątem 10-20 stopni, natomiast jego górna krawędź znajduje się na linii wzroku. Błędne jest często powielane przekonanie, że powinien być on ustawiony tyłem do okna. Jest to bardzo niekorzystne dla oczu, które dodatkowo muszą się zmagać z promieniami słonecznymi. Najlepiej więc, aby umieścić go bokiem do źródła dziennego światła.

Oświetlenie

Podczas pracy przy komputerze niezwykle ważne jest także oświetlenie. Najlepsze dla wzroku jest światło dzienne, choć oczywiście trzeba się również posiłkować sztucznym. Warto wtedy zadbać o to, aby było ono rozproszone. Dodatkowym wsparciem dla wzroku, który przez wiele godzin jest skupiony w jednym punkcie są okulary ze szkłami antyrefleksyjnymi, a także takie, które posiadają filtr światłą niebieskiego. 

Nawilżenie

Oko skupione na monitorze mruga znacznie rzadziej niż w innych okolicznościach. Może to doprowadzić do wystąpienia syndromu suchego oka, objawiającego się uczuciem suchości, “piaskiem pod powiekami”, a także bólem podczas mrugania. Aby temu zapobiec, warto zaopatrzyć się w krople nawilżające o naturalnym składzie i regularnie podczas pracy zakraplać nimi oczy. Dobrym rozwiązaniem będą także nawilżacze powietrza, częste wietrzenie pomieszczeń, a także zadbanie o to, aby znajdowały się w nich rośliny.

Gimnastyka dla oka

Dobrym sposobem, aby zrelaksować zmęczone pracą przy komputerze oczy jest och gimnastyka. Przynajmniej raz na godzinę warto oderwać wzrok od komputera i skupić go na czymś oddalonym – najlepiej jeśli będzie to naturalna zieleń. Pomocne będzie także zataczania ósemek gałkami ocznymi bez poruszania głową, patrzenie na boki oraz w dół i w górę, a także zasłonienie oczu i pozostawienie ich w ciemności tak długo, aż przestaną się przed nimi pojawiać plamy światła. 

Osoby pracujące przy komputerze mogą poprawić komfort widzenia dzięki zastosowaniu się do powyższych rad. Mimo to regularnie powinny odwiedzać gabinet okulistyczny, aby kontrolować stan swojego wzroku i w porę reagować na ewentualne wady.