Centralna surowicza retinopatia plamki

Centralna surowicza retinopatia plamki to schorzenie, w wyniku którego pogarsza się widzenie centralne. Ponadto objawia się ono zamgleniem centralnej części pola widzenia oraz zmianą wielkości widzianych przedmiotów. Centralna surowicza retinopatia plamki najczęściej dotyczy jednego oka, rzadziej zaś pojawia się w obu oczach jednocześnie. CSR jest schorzeniem spowodowanym przeciekiem płynu surowiczego pod plamkę żółtą. Przyczyny choroby nie są dokładnie znane. Obserwuje się jednak, że mogą mieć związek ze stresującym trybem życia. Ponadto czynnikami ryzyka są także m.in.: nadużywanie alkoholu, nadciśnienie czy hormonalne guzy przysadki. Choroba najczęściej dotyka mężczyzn pomiędzy 30 a 50 rokiem życia.

CZY CENTRALNĄ SUROWICZĄ RETINOPATIĘ PLAMKI MOŻNA WYLECZYĆ?

Podstawą skutecznego leczenia centralnej surowiczej retinopatii plamki jest szybka i skuteczna diagnoza. Niestety w wielu sytuacjach przeciąga się ona w czasie, ponieważ pacjenci pogorszenie ostrości widzenia utożsamiają z wadą wzroku i korygują je okularami. Tymczasem warto dokładnie przyjrzeć się pozostałym objawom, ponieważ mogą one zasugerować pojawianie się CSR. Oprócz zaburzeń w widzeniu kontrastu, pojawiają się także problemy z widzeniem w ciemności, a także mroczki w polu widzenia. W badaniu występuje natomiast dodatni wynik testu Amslera.

Po postawieniu diagnozy można przystąpić do wyboru odpowiedniej metody leczniczej. Jeśli choroba zostanie w porę wykryta, możliwe jest całkowite i pełne wyleczenie.

SPOSOBY LECZENIA CENTRALNEJ SUROWICZEJ RETONIPATII

Podstawą leczenie CSR jest skuteczna diagnostyka. W tym celu wykorzystuje się liczne badania – optyczną koherentną tomografią OCT, angio-OCT, a niekiedy również angiografię fluoresceinową. Wyniki badań pozwalają na dobór optymalnych metod leczenia, doktórach należą przede wszystkim laseroterapia oraz iniekcje doszklistkowe. W naszym Centrum stosujemy najnowsze metody leczenia centralnej surowiczej retinopatii plamki.