Zabieg usunięcia zaćmy wtórnej

Zaćma wtórna, leczenie laserową YAG kapsulotomią

Zaćma wtórna

Zaćma wtórna to zmętnienie (zwłóknienie) tylnej torebki soczewki pozostawionej przy niepowikłanej operacji usunięcia zaćmy. Powstaje ona przez rozrost komórek nabłonkowych w tylnej torebce soczewki. Zaćma wtórna może pojawić się po kilku miesiącach lub latach od usunięcia zaćmy. Do 30% pacjentów, u których usunięto zaćmę, może dojść do rozwoju zaćmy wtórnej. Odsetek jest zależny od użytych technik zabiegu oraz wszczepionej soczewki. Stan polega na tym że pacjenci po czasie zauważają nawrót dolegliwości polegający na niewyraźnym widzeniu jak przez mgłę. Nie jest to jednak sytuacja nieodwracalna, ponieważ współczesna okulistyka daje możliwość skutecznego usunięcia zaćmy wtórnej. Wykonuje się w tym celu zabieg nazywany kapsulotomią. Jest to laserowe usuwanie zaćmy wtórnej, które przynosi natychmiastowe efekty.

Zaćmą wtórną nie nazywamy ponownego pojawienia się zaćmy, która została usunięta.

Objawy

Zaćma wtórna ogranicza docieranie światła do siatkówki. Prowadzi to do zmętnienia, zamglenia i pogorszenia widzenia, zmniejszenia kontrastu, a także wyblaknięcia kolorów.

Jeśli po operacji zobserwowane zostaną problemy ze wzrokiem, należy udać się do okulisty w celu przeprowadzenia oceny okulistycznej. Dopiero zaawansowana, upośledzająca widzenie zaćma wtórna jest wskazaniem do laserowego usuwania zaćmy wtórnej.

Leczenie laserową YAG-kasulotomią

Laserowe usuwanie zaćmy wtórnej to zabieg nazywany kapsulotomią tylną. Odbywa się on z wykorzystaniem lasera neodymowo-yagowego. Dzięki temu leczenie zaćmy wtórnej jest proste, a zabieg przynosi natychmiastowe rezultaty.

Przed zabiegiem oczy pacjenta są zakraplane:

• lekami rozszerzającymi źrenicę celem uwidocznienia jak największego obszaru soczewki i torebki soczewki;
  • lekami obniżającymi ciśnienie wewnątrzgałkowe – zabezpiecza to przed ewentualnymi skokami ciśnienia po zabiegu;
  • lekami znieczulającymi.

Laserowe usuwanie zaćmy wtórnej najczęściej polega na kapsulotomii tylnej (nacięciu otworu w tylnej torebce soczewki) za pomocą lasera Nd:YAG (neodymowo-yagowego). Laser pozwala na szybkie i bezpieczne usunięcie zaćmy wtórnej. Zabieg przeprowadzany jest na siedząco przy specjalnym mikroskopie podłączonym do lasera. Na oko nakładana jest specjalna soczewka stabilizująca przebieg promieni lasera i oko pacjenta. Zabieg jest w pełni bezbolesny. Wytworzenie otworu w torebce trwa ok. 5-10 minut. W trakcie zabiegu nie należy wykonywać gwałtownych ruchów. Wskazane jest spokojne, miarowe oddychanie. Już po zabiegu następuje częściowa poprawa widzenia, choć pacjent może być przejściowo olśniony światłem mikroskopu.

Postępowanie po zabiegu

Po zabiegu laserowego usuwania zaćmy wtórnej przeciwwskazane jest prowadzenie pojazdów mechanicznych do 4 godzin po zabiegu. Lekarz może zalecić także leczenie kroplami i kontrolę.

Powikłania

YAG-kapsulotomia jest uważana za bezpieczną procedurę. Bardzo rzadkie,  udokumentowane powikłania to: przejściowy wzrost ciśnienia wewnątrzgałkowego, podwichnięcie lub zwichnięcie soczewki i odwarstwieniem siatkówki. Bezpośrednio po zabiegu może pojawić się uczucie dyskomfortu oczu i zamglenie widzenia (olśnienie).

W razie pojawienia się mętów, błysków i bólu oka należy niezwłocznie zgłosić się do lekarza okulisty.

Rokowanie

Prognozy po laserowym usunięciu zaćmy wtórnej są doskonałe, ponieważ do usunięcia zwłókniałej torebki soczewki zwykle potrzebnych jest tylko kilka aplikacji lasera YAG. Pacjenci szybko wracają do wyjściowej ostrości wzroku.